2016. december 5., hétfő

Növényi tejek házilag és zabpuding



Azon túl, hogy finomak ezek a tejek, jó szolgálatot tesznek olyanoknak, akik valamilyen okból nem ihatják az állati tejeket, mert pl allergiásak, laktózérzékenyek, vagy vegán étrendet követnek.

Régebben már készítettem növényi tejet, mandulából, és már akkor is nagyon tetszett. Igaz, nem egy olcsó mulatság a mandulatej, ám ha üzletben vásárolnánk meg, akkor még drágább lenne, és nem is kizárólag mandulát tartalmaz, mint a házi. Számomra nem igazán megbízható italok, én nyugodtabb vagyok, ha itthon készítem el.

Ezúttal zab-, rizs- és mandulatej készült nálam.


ZABTEJ

- kitűnő fehérjeforrás
- gazdag magnéziumban, ezért segít a zsírok lebontásában
- B és E vitaminokban gazdag, továbbá vas, kálium, kálcium, foszfor található benne
- magas a rosttartalma

A zabtej körülményesebb volt, mivel nehéz volt leszűrni sűrű állaga miatt. Ezért ajánlom először szűrőn, és csak ezután gézen átszűrni. Sűrű, és jóízű zabtej lett, én egy picit édesítettem (tényleg csak picit).


RIZSTEJ

- teljes értékű fehérjeforrás
- könnyen emészthető
tartalmaz még nem esszenciális aminosavat is, E- és B-vitamint, kalciumot, vasat, keményítőt, rostot és szerves sót
A rizstejjel könnyű volt dolgozni, híg állagú, enyhe fehér színű, elég intenzív ízű tej lett belőle. Picit ezt is édesítettem.


MANDULATEJ

- nincs benne koleszterin és telített zsír, egészséges zsírokat tartalmaz (pl omega 3)
- erősíti a csontokat
- segít a fogyásban
- hozzájárul bőrünk egészségéhez
- kevés szénhidrátot tartalmaz
- erősíti az izmokat
A mandulatej sem egy nehéz eset, én nem hámoztam meg a szemeket, mert így is tökéletes szerintem, de akit zavar, nyugdtan hámozza le turmixolás előtt. A legjobb ízű növényi tej, véleményem szerint. Ezért ezt nem is ízesítettem.
Üvegekbe töltöttem a tejeket, és hűtőszekrénybe helyeztem, azt még nem tudom, meddig fog elállni. Túl sokat viszont nem gondolnám, hogy lehetne tárolni.

Mindhárom tejet lehet ízesíteni, pl valamilyen természetes cukorral, mézzel, pici vaníliával, fahéjjal stb. De lehet hagyni natúran is, felhasználáskor majd ízesíteni.

Ezekből a tejekből készülhet puding, különféle kásák (zabkása stb), tejbegríz, krémek, desszertek, stb. Igazából bármi, amihez állati tejet használunk, működik növényi tejjel is.


Elkészítése:

  • 1 bögre (kb 2,5 dl) mandulát, rizset, illetve zabpelyhet tálba szórunk, és felöntjük annyi hideg vízzel, amennyi ellepi. Legalább 1 napig ázni hagyjuk.
  • Ezután leszűrjük (a zabpehely mind felszívja a vizet), és 1 liter vízzel szerre összeturmixoljuk.
  • Sűrű szövésű anyagon átszűrjük, majd tetszés szerinte lehet ízesíteni.




Nálunk most a zabtejből zabpuding készült:



- 3 evőkanál zabpehelyliszt
- 1 evőkanál cukrozatlan kakaópor
- fél evőkanálnyi édesítő (eritrit-stevia) 
- 0,5 l zabtej

A lisztet, a kakaót, meg az édesítőt kevés zabtejjel csomómentesre kavarjuk, majd a többi tejet hozzáöntve, alacsony tűzön, kavargatva besűrítjük. Tálikókba adagoljuk, a tetejét tetszés szerint gyümölcsökkel díszítjük.

Nagyon finom, és rendkívül egészséges!

Itt találhatóak mandulatejből készül finomságok is.

Nincsenek megjegyzések: