2012. október 10., szerda

Mákos kuglóf (kelt)


Egy jó ideje valami nagyon mákosat kívántam, de olyan töltelékkel, mint amilyent a bejglihez szoktam készíteni. Tömör gyönyört. Ezért fogtam magam, készítettem egy kalácstésztát, melyet ezzel az isteni mákos töltelékkel töltöttem, és kuglófként sütöttem meg.
Az igaz ugyan, hogy nem diétás, de elhatároztam, hogy ebből aztán eszem rendesen, hisz a gyerekek nem nagyon szeretik a mákos süteményeket.
Ami azt illeti, végül alig ettem belőle, mert annyira ízlett nekik, hogy amíg tartott, csak ezt ették. Tejjel, kakaóval, tízóraira, uzsonnára.
Azért ebből nem csinálunk rendszert :)

Hozzávalók:

  • 50 dkg liszt
  • 1 tojássárgája
  • 8 dkg cukor
  • 1,5 dl tej
  • 1,25 dl tejszín
  • 2 dkg élesztő
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1-2 evőkanál rum
  • csipet só
A töltelékhez:

  • 30 dkg őrölt mák
  • 18 dkg cukor
  • 1 dl tej
  • 1 teáskanál vanília aroma
  • 1 citrom vagy narancs reszelt héja
Elkészítése:

  • Először a tölteléket készítjük el, mert fontos, hogy teljesen hidegen használjuk (előző nap is elkészíthetjük).
  • Ehhez a tejet a cukorral és az ízesítőkkel felforraljuk, majd hozzákavarjuk a mákot, és kihűtjük.
  • A tésztához az élesztőt 1 teáskanál cukorral és 1 dl langyos tejjel összekavarjuk, majd letakarva, langyos helyen felfuttatjuk.
  • Ezután a többi hozzávalóval együtt összegyúrjuk, majd rugalmas tésztává dagasztjuk.
  • A tésztát konyharuhával letakarjuk, és meleg helyen a duplájára kelesztjük. 
  • Ha kenyérsütőgéppel, vagy dagasztógéppel készítjük, akkor nem szükséges az élesztőt felfuttatni. Ezesetben minden hozzávalót a gépbe teszünk, majd dagasztás után kikapcsoljuk, és kelni hagyjuk.
  • A megkelt tésztát lazán átgyúrjuk, majd lisztezett felületen kinyújtjuk, kb 40x40 cm-es nagyságúra.
  • A hideg máktölteléket egyenletesen eloszlatjuk rajta, és kézzel elsimítgatjuk, rátapasztgatjuk.
  • Felcsavarjuk, majd vajjal (maragrinnal) kikent, zsemlemorzsával megszórt kuglófformába helyezzük.
  • További 20-30 percet kelesztjük, ezután 170 fokos sütőben 40-50 perc alatt megsütjük.
  • Amikor langyosra hűlt, kiborítjuk a formából, majd szeleteljük.
Nagyon finom, mákimádóknak különösen ajánlom.

3 megjegyzés:

Csilla írta...

Nagyon szép! Imádom a mákot bármiben. :)

HajniZoli írta...

Ez csodás!

Edó írta...

Köszönöm!Nagyon szerettük!